Inventure – INVEstește într-o franciză de succes!

După o săptămână epuziantă, mă trezesc sâmbătă dimineață și constat cu stupoare că nu am nicio sarcină de îndeplinit. Mă dau jos, veselă, din pat și deschid laptopul.

În sfârșit am ocazia să fac ceea ce n-am mai reușit de foarte mult timp: să mă joc!

Dau click pe iconița ”Inventure” și aștept câteva secunde.

Inventure 1

Analizez situația: dacă aleg varianta „start-up”, pot să-mi încep afacerea de la zero și să-mi construiesc propria companie. Voi cheltui mai puțini bani la început dar va trebui să investesc foarte mult în publicitate, până să-mi fac marca recunoscută. Aș avea libertate deplină în a lua decizii și a face modificări pe parcurs dar timpul petrecut muncind pentru a-mi construi un renume ar fi colosal. Cu siguranță ar trece o perioadă îndelungată până să înving concurența.

Dacă, însă, aleg varianta „franciză”, voi investi mai mulți bani la început dar voi avea mai mult sprijin pe parcurs: un training specializat, un plan de marketing bine pus la punct și un sistem complet de know-how. Voi fi nevoită să respect niște reguli bine definite dar faptul că numele mărcii va fi deja cunoscut și apreciat de clienți îmi va ușura situația și-mi va asigura o șansă mai mare de succes.

Inventure 2

Dau click pe „FRANCIZĂ” și zâmbesc, fiind mulțumită de alegerea mea. Dar în secunda doi sunt pusă în fața unei alte decizii: trebuie să aleg un domeniu de activitate. Mă uit pe lista pusă la dispoziție de simpatica Alice și mă scarpin, infantil, în creștetul capului: Retail, Food&Beverage și Servicii. Dacă aș alege ceva din domeniul Retail, ar însemna să-mi bat capul cu gusturile populației în materie de îmbrăcăminte, bijuterii&co. Și la ce diversitate vestimentară există în ziua de azi în rândul tinerilor, s-ar putea să mi se încrețească părul încercând să dau de capăt unei astfel de afaceri. Zic pas! La Servicii nu m-aș băga, căci nu am abilități extraordinare de management și nici nu sunt încă în măsură să dau sfaturi de dezvoltare profesională. Poate după ce voi ajunge un antreprenor de succes!

Varianta Food&Beverage îmi face cu ochiul, așa că nu mă gândesc de două ori și dau click pe ea.

Bineînțeles că Alice nu îmi dă pace nici acum și mă mai pune să selectez franciza dorită din câteva variante de francize profitabile. Nu mă impacientez căci, la urma urmei, aici voiam să ajung de fapt. Am de ales între două restaurante (Boco Bistro și Oro Toro) și trei afaceri cu cafea (The Coffee Shop, Tucano Coffee și The Coffee Bike). Închid ochii și-mi imaginez:

This slideshow requires JavaScript.

Dacă aș alege o afacere în domeniul restaurantelor, ar trebui să fiu un fel de masterchef în bucătărie. Iar eu abia de câteva luni am început să gătesc cu adevărat. Deci nu se pune problema să am succes în așa ceva. Însă, la cafea sunt AS. Nu mă dau jos din pat dimineața dacă nu am garanția că voi bea o cană de cafea fierbinte și delicioasă în cât mai scurt timp. Nu funcționez, nu respir, nu trăiesc fără cafea.

Cu o linie îmaginară tai cele două francize care m-ar pune în dificultate și rămân cu alegerea dintre The Coffee Shop, Tucano Coffee și The Coffee Bike

– Hei, ce faci aici? mă trezește la realitate prietenul meu.

– Uite mă joc un pic.

– Ce joc e ăsta și ce-i cu bicicleta aia?

Îi arunc o privire circumspectă și îi răspund scurt și la obiect:

– E un joc de antreprenoriat. Trebuie să-mi aleg o franciză și „The Coffee Bike” e una dintre ele.

Apoi, de parcă cineva mi-ar fi aruncat mărul lui Newton în creștetul capului, realizez: acesta este visul lui de câțiva ani – să pornească o afacere de tipul „The Coffee Bike”.

– Vreau și eu să joc. Fă-mi loc pe canapea. Îmi iau un pahar de suc și vin.

Fără să-l mai aștept, dau click pe varianta preferată de el. Nu prea avem multe în comun când vine vorba de jocuri așa că mă bucur să-l văd dornic să-și petreacă timpul cu mine, în același spațiu virtual.

– Știi că ideea asta nu are prea mulți ani în spate? se aude vocea lui, din bucătărie. Totul a pornit de la nemți, bineînțeles! Dacă-ți vine să crezi, prin 2010, doi studenți s-au gândit că ar câștiga bani buni cu așa ceva și uite unde s-a ajuns în prezent! Mama lor de nemți! Nu putea să-mi vină ideea direct mie sau măcar ție?

– Măcar mie, nu? Hai să ne jucăm până nu-mi piere cheful!

Inventure 3

DA!

Fericită că pot începe, în sfârșit, jocul cu adevărat, mă fac mai comodă pe canapea și analizez locurile unde aș putea poziționa „bicicleta aducătoare de energie”. Ce bine că am libertatea de a alege un loc, fără să-mi fie teamă că dacă nu va fi profitabilă alegerea, nu voi putea să schimb situația! Funcția sa de autonomie îmi permite să o mut la orice oră, în orice zi, fără să-mi fac griji că nu există în acel loc surse de apă și electricitate.

Dacă stau și mă gândesc bine: puțini sunt oamenii care nu-și doresc să bea o cafea în pauza de masă sau dimineața, înainte de a pleca la serviciu. Așa că afacerea ar avea toate șansele să fie un succes formidabil.

Aș putea să plasez primul „Coffee Bike” în fața Universității. Studenții sunt mari consumatori de cafea și chiar dacă sunt în floarea vârstei și te-ai gândi că au destulă energie, fenomenul nopților albe face parte din rutina lor. Unii învață, alții se distrează prin cluburi. Dar toți au nevoie de cafeaua făcătoare de minuni, a doua zi dimineață.

Inventure 4

– Eu zic să îl poziționezi unde ai atracții turistice. Adu-ți aminte când am fost în ultima excursie! Mai știi câtă nevoie aveam de o cafea să ne recăpătăm forțele după vizita în muzeul ăla care părea că nu se mai termină?

– Da, ai dreptate! Orice turist își dorește să aibă cât mai multă energie pentru a vizita toate obiectivele turistice.

– Și știi ce ai mai putea face? Poți căuta un soi de spectacol – un concert, un festival, ceva… și să muți acolo pe durata evenimentului bicicleta de la Universitate. Doar studenții nu mai trec pe acolo seara. Și faci profit dimineața cu ei în locul unde învață, apoi seara, în locul unde se distrează. 

– Da, dar când te duci la un concert nu preferi să bei o bere sau ceva cu alcool?

– Poate nu toți vor alege un Capuccino sau un Latte Macchiato. Depinde foarte mult de publicul spre care țintești. Caută un eveniment pentru persoanele care știi că ar fi atrase de o cafea preparată pe loc, din boabe de cafea espresso – Caferino. Nu o să te arunci acum cu capul înainte la un festival rock, unde știi că doar 10 din 1000 vor cumpăra o cafea. Poți să îți îndrepți atenția spre altceva…

– O lansare de carte… o vizionare de film în aer liber… da, ai dreptate. Mulțumesc!

Inventure 5

– Mă cam ustură ochii. Cred că iau o pauză de la joc!

– Ești culmea! Acum când devine cel mai interesant și-ți poți dezvolta o masterfranciză?

– O ce?

– Masterfranciză. Poți începe să recrutezi oameni pentru „sub-francize”. Să-i antrenezi, să-i sprijini, să-i supraveghezi. Devii șefă, draga mea!

– Am nevoie de o gură de aer. Îmi place mie să mă joc dar nu îmi doresc să stau toată ziua închisă în casă. Îți las mână liberă la următorul „level”. Construiește o masterfranciză la fel de succes ca franciza mea, doar tu ești cel din familie cu cele mai bune idei de afaceri!

Inventure 6

Acest text a fost scris pentru proba 5 a concursului Spring Superblog 2017, sponsorizată de Francize.ro | Inventure.

francizero-299x300

sursa foto: print screen la Megapolis, modificat de subsemnata; super-blog.eu

One thought on “Inventure – INVEstește într-o franciză de succes!

  1. Pingback: SuperBlog | Proba 5. Innovation game: Construiește o franciză de succes!

Leave a Reply